Nauka pisania to umiejętność, która ma ogromne znaczenie dla dalszych sukcesów edukacyjnych naszych podopiecznych. Właśnie dlatego przygotowujemy się do niej przede wszystkim przez liczne ćwiczenia motoryki małej. 

Często ćwiczymy samodzielne zapinanie guzików, lepienie z plasteliny czy zwijanie kuleczek i ruloników. Proponujemy przedszkolakom liczne wycinanki, a także zabawy paluszkowe.

Piszemy kształty i wzory po różnych materiałach, dostarczając tym samym różnych wrażeń dotykowych. Ugniatamy, ściskamy, rozciągamy, wciskamy – gniotków u nas pod dostatkiem.

Gdy rączki są gotowe – zachęcamy do rysowania i pisania. Przywiązujemy wagę do prawidłowego chwytu i nacisku na podłoże.

Naukę czytania wspieramy poprzez wykorzystywanie w codziennej pracy elementów Metody Krakowskiej, Metody Globalnego Czytania Glenna Domana czy Metody Dobrego Startu.

Na naszych tablicach porankowych już w najmłodszej grupie znajdują się samogłoski, które są podstawą sekwencyjno-symultanicznej nauki czytania. W trakcie porannych zajęć stosujemy także bity, a kolejne litery wprowadzamy zgodnie z metodyką prof. Marty Bogdanowicz.

Często bawimy się z sylabami, czytamy i tworzymy proste książeczki. Poszukujemy konkretnych liter w książkach i otoczeniu, układamy wyrazy z kartoników z literami czy klocków Logo.

Czerpiemy z metod to, co najlepsze i co najbardziej sprawdza się w przypadku naszych przedszkolaków.

Matematyka jest przyjemna i ciekawa – to właśnie taki przekaz staramy się wpajać naszym podopiecznym, pokazując im jednocześnie, że otacza nas niemal na każdym kroku.

Liczymy więc wszystko dookoła: dzieci, krzesełka, talerzyki, zabawki… Rozpoczynamy od zabawy klockami Numicon, które pomagają dzieciom lepiej zrozumieć skomplikowane pojęcia matematyczne. Opieramy się także na Dziecięcej Matematyce autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, w której najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Nie uczymy się więc w ławkach, a na dywanie, na spacerze, obiedzie… 

W miarę upływu czasu uczymy się liczyć do tyłu, dwójkami, dziesiątkami… Uczymy się ustalania parzystości, ustawiając się odpowiednio do każdej zbiórki. Tworzymy pierwsze zadania z treścią i je rozwiązujemy.

Na co dzień pracujemy z klockami Numicon, centymetrami, figurami, osią liczbową i – oczywiście – konkretnymi przedmiotami. Do pracy nad myśleniem logicznym i przestrzennym wykorzystujemy też tangram, klocki konstrukcyjne i gry planszowe. 

Rozmowa z dziećmi to podstawa naszej codzienności. Codziennie poznajemy nowe wyrazy, uczymy się wierszyków i piosenek. Poznajemy i tłumaczymy sobie przysłowia i powiedzonka. W ramach profilaktyki logopedycznej ćwiczymy nasze buzie i języki.

Doskonalimy umiejętność wypowiadania się podczas zajęć odpowiadając na pytania. Podczas podsumowania dnia opowiadamy o tym, jak nam minął dzień. Dbamy o to, by wypowiedzi miały początek i koniec i przebiegały zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym. Często też stwarzamy okazję do prezentowania różnych zagadnień! 

W naszym harmonogramie znajduje się także przestrzeń na wzmacnianie obręczy barkowej i ćwiczenia grafomotoryczne, które wspierają nie tylko rozwój ruchowy dziecka, ale i stanowią przygotowanie do nauki pisania. 

Są to zabawy na drabince lub ćwiczenia według Tymichowej, które w przyjemny sposób uczą ruchu naprzemiennego. 

Druga ze wspomnianych metod opiera się na czterech ważnych krokach: 

1) kreślenie symboli w pozycji stojącej, symbol znajduje się naprzeciwko;

2) kreślenie symboli w pozycji stojącej, symbol znajduje się na stole;

3) kreślenie symboli w pozycji siedzącej, łokcie są uniesione; 

4) kreślenie symboli w pozycji siedzącej, przedramiona oparte o blat.

Proponowane ćwiczenia wspierają także umiejętność prawidłowego chwytu narzędzia kreślarskiego. 

Zajęcia z psychomotoryki odgrywają ogromną rolę w harmonogramie naszego tygodnia. Dzieci wyczekują bowiem na nie z ogromnym utęsknieniem, jako że uczą się na nich poprzez ruch.

Przedszkolaki uczestniczą na psychomotoryce w rozmaitych zabawach, a także ścieżkach sensorycznych, które oddziałują na nie wielozmysłowo. Dzięki temu rozwija się ich koncentracja uwagi, koordynacja ruchowa, świadomość własnego ciała czy orientacja w przestrzeni. Rozwój psychomotoryczny stanowi także podstawę do rozwoju emocjonalnego, poznawczego i umysłowego.

Od bieżącego roku szkolnego nasza oferta zajęć edukacyjnych w ramach czesnego wzbogaciła się o Instrumental Enrichment Basic w grupie Bursztynków, które prowadzi p. Anna Borowska – psycholog i certyfikowany trener tej metody. To pilotażowy program, który prowadzimy wyłącznie w tej grupie. 

Celem tych zajęć jest rozwijanie kompetencji poznawczych, a także emocjonalno-społecznych. Wszystko odbywa się poprzez pracę z odpowiednimi kartami przy asyście nauczyciela, który wchodzi w rolę mediatora – wspiera podczas odnajdywania rozwiązań, ale ich nie podsuwa. 

IE Basic uczy stosowania strategii poznawczych, czyli tego jak zbierać i opracowywać informacje, a także porównywania i rozwiązywania rozmaitych problemów. Dodatkowo, wspiera dzieci w poznawaniu i rozumieniu emocji, które im towarzyszą. 

Każdy dzień rozpoczynamy wspólną świetlicą dla wszystkich grup o godzinie 7.00 i rozchodzimy się do poszczególnych sal o 8.00, gdzie przez kolejne pół godziny czekamy na przyjście pozostałych dzieci. To czas zabawy swobodnej, integracji między przedszkolakami i spokojnego przygotowania do nowego dnia nauki. 

Popołudniowa świetlica rozpoczyna się o godzinie 15.00 w salach poszczególnych grup. O godzinie 16.00 dzieci spotykają się ponownie we wspólnej sali, wraz z rozpoczęciem się godzinnej, dodatkowo płatnej opieki. 

Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu to ważny aspekt każdego dnia w naszym przedszkolu. Właśnie dlatego w harmonogramie zawsze mamy przestrzeń na wyjście na podwórko w myśl zasady, że nie ma nieodpowiedniej pogody na zabawę na świeżym powietrzu. 

Dodatkowo, jak najczęściej korzystamy z możliwości wyjścia na spacer. Mając obok Park Oliwski aż żal nie wybrać się na zajęcia w plenerze, szczególnie omawiając tematykę przyrodniczą.

Przy okazji, każdorazowo towarzyszą nam kamizelki odblaskowe, a w młodszych grupach i wąż, dzięki którym przypominamy przedszkolakom o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa. 

Uczymy się przez zabawę i poznajemy świat wszystkimi zmysłami. Każdy dzień przynosi nową wiedzę i umiejętności.